Sunday, May 14, 2017

KENAPA KITA PERLUKAN TAKAFUL INSURANC ?

Bila masa kita nak guna takaful itu? kalau tidak sakit atau tidak perlu masuk hospital, buat apa perlukan takaful.. ataupun kita mungkin tidak terlibat dalam kemalangan, jadi buat apa perlukan takaful?.. Atau pun ALASAN ANDA UNTUK TIDAK MEMPUNYAI TAKAFUL KERANA SYARIKAT TEMPAT ANDA KERJA TELAH SEDIAKAN PERLINDUNGAN YANG SECUKUPNYA UNTUK KEPERLUAN ANDA?.. dan ini membuatkan anda rasa rugi untuk mendapatkan perlindungan tambahan?..

Kenapa perlu ada insurans/takaful Fikir Kembali? KEJADIAN INI TIDAK AKAN BERLAKU SEKIRANYA PERLINDUNGAN INSURANS DI TEMPAT KERJA ANDA MENYEDIAKAN KEMUDAHAN YANG CUKUP UNTUK KEPERLUAN PENUH ANDA. Biar saya jelaskan kenapa kita perluakn perlindungan takaful. Kenapa perlu ada insurans/takaful Untuk MASALAH KESIHATAN, sebenarnya kita ada pilihan sama ada nak dapatkan rawatn di hospital kerajaan atau pon di hospital swasta. Tapi sekirnya kita di beri piliahn untuk memeilih hospital untuk mendapatkan rawatan,saya yakin semua org mesti akan memilih untuk ke hospital swasta..

Bukan nak kata hospital kerajaan tak bagus, Cuma kalau kita ada pilihan,apa salahnya kita pilih tempat yang seles bagi kita. Kos..itu lah gunanya perlindunagn takaful..Kenapa perlu ada insurans/takaful KEMALANGAN..Yelah kita pun dah terlantar kat hospitalkan, kalau dah termasuk hospital kerajaan, kita boleh minta untuk dihantar ke hospital swasta (panel takaful) yang kita nak..tak ada masalah, lagipun, pihak hospital boleh gunakan ruang yang ada untuk pesakit lain..Kos perubatan untuk kes kemalangan lagi berat dan kos nya semestilah tinggi. Masa tu,kita dah tau apa dah, yang pening dah tentu ahli keluarga kita..jika di beri perlindungan takaful, dah tentu kita ada backup masa-masa kecemasan macam ni..

Kenapa perlu ada insurans/takaful Meniggaldunia..yang ini bukan untuk pencarum, sebab masa dapat duit dah tak boleh buat apa-apa dah. Lebih-lebih lagi kalau isteri tidak bekerja, tidak ada sumber kewangan lagi dah.. Cuba bayangkan jika kita mencarum dalam tempoh 30 tahun, berapa banyak simpanan kita dalam tabung takaful. Semua duit tu boleh kita gunakan untuk belanja seharian setelah pencen.

Kenapa perlu ada insurans/takaful Semua tu boleh dikecapi dengan syarat kita mulakan langkah sekarang. Sebab apa murah…sebab risiko untuk dapat penyakit masih rendah. Atas sebab-sebab inilah, saya rasakan amat mustahak bagi kita untuk ada perlindungan takaful. Kita semestinya boleh memilih dan membuat keputusan, jadi buatlah keputusan yang bijak. Ini adalah pelaburan masa panjang, sistem pelaburan sekali dengan pakej perlindungan untuk kesihatan dan kos rawatan.

Kenapa perlu ada insurans/takaful Jangan berkira sangat untuk labur RM150 sebulan, demi perlindungan untuk masa depan. Kita tak boleh nak jangka apa yang akan terjadi esok, tapi kita boleh ‘plan’ apa yang kita nak untuk esok (falsafah). Ada yang kata, buat apa dapat duit kalau kita dah meninggal, bukannya boleh merasa duit tu.

Kenapa perlu ada insurans/takaful Dan bagaimana pula dengan kehidupan anak-anak dan isteri kita? Adakah kita telah meninggalkan mereka dengan jumlah simpanan yang mencukupi???…fikir-fikirkanlah……Siapa yang nak bayar tu?

7 Sebab Utama Wajib Ada Insurans/Takaful Sebagai Perlindungan

Orang yang bijak dalam pengurusan kewangan mesti mempunyai skim perlindungan samaada insurans atau takaful.

Malaysiakini – Kesedaran takaful umat Islam sangat rendah

Alasan yang sering diberi orang ramai untuk tidak mengambil skim perlindungan insurans/takaful adalah kerana tidak mampu memberi komitmen kewangan, mahal dan berasa rugi kerana tidak nampak faedah-faedah yang disediakan.

Bagi mereka yang masih belum mempunyai sebarang skim perlindungan insurans/takaful, saya senaraikan sebab-sebab anda wajib memilikinya:

Semua orang berhadapan dengan risiko
Cuma, bila dan bagaimana sahaja yang kita tidak ketahui.
Setiap hari berlalu, kita semakin mendekat dengan kematian yang telah ditentukan-Nya.
Jadi, perlindungan insurans/takaful boleh menyediakan diri anda dari segi kewangan untuk berhadapan dengan ketiga-tiga risiko utama ini.

Apabila kematian, sekurang-kurangnya ada pampasan untuk isteri dan anak-anak.
Apabila kelumpuhan, ada pampasan untuk menggantikan punca pendapatan yang terjejas.
Apabila diserang penyakit, ada pampasan untuk membayar bil-bil dan keperluan-keperluan rawatan.

Konsep ini juga terpakai dalam insurans/takaful.

Seandainya kita telah diserang sesuatu penyakit, contohnya sakit jantung, dan baru mula mengambil insurans/takaful, maka penyakit ini tidak dilindungi lagi.

Maksudnya, segala bil dan bayaran berkaitan penyakit ini tidak boleh dituntut kerana tidak dilindungi.

Sebab itulah dinasihatkan untuk mengambil skim perlindungan insurans/takaful semasa sihat (sebelum sakit).

Begitu juga dengan kematian dan kelumpuhan.

perlindungan insurans takafulLagipun, malang memang tidak berbau.

Kita tidak tahu tarikh kematian kita.

Kita tidak tahu bila kemalangan boleh menimpa ke atas kita.

Kita tidak tahu bila penyakit akan datang menjengah.

Kerana insurans/takaful ini akan melindungi harta-harta tadi jika berlaku musibah atau sesuatu perkara yang tidak diingini, contohnya kemalangan, kecurian dan kebakaran.

Insurans/takaful bukan sahaja penting untuk melindungi diri, tetapi juga harta bernilai yang kita ada.

Harta yang perlu dilindungi bukan sahaja yang berbentuk fizikal, malah yang bukan fizikal juga.

Contoh utama aset bukan fizikal adalah perniagaan yang dijalankan, mesti dilindungi dengan insurans/takaful secukupnya.

Jadi, perlindungan insurans/takaful adalah sangat penting untuk melindungi aset-aset yang ada supaya kerugian yang akan dialami atas sesuatu musibah dapat dikurangkan.

Bayangkan kita baru memulakan pelaburan dengan menggunakan duit simpanan yang ada.

Lagipun, pelaburan kebiasaannya untuk jangka masa yang panjang, barulah boleh dapatkan keuntungan yang baik.



Tetapi malangnya, ketika baru bermula ini, kita berhadapan dengan sesuatu musibah yang tidak diingini.

Contohnya kemalangan atau ditimpa penyakit yang memerlukan kos rawatan yang tinggi.

Jadi, tidak dapat tidak, terpaksalah mencairkan pelaburan tadi untuk menampung kos yang diperlukan.

Apabila kita sudah tiada nanti, sebaik-baiknya janganlah ditinggalkan beban atau hutang yang banyak kepada pasangan, anak-anak atau waris-waris yang ada.

Dengan mengambil skim perlindungan insurans/takaful secukupnya, masalah ini boleh diatasi.

perlindungan insurans takafulSebelum wujudnya skim takaful yang patuh syariah, skim perlindungan banyak dikuasai oleh produk-produk insurans konvesional yang mempunyai unsur-unsur riba.

Pilihlah takaful sebagai jihad untuk ekonomi Islam.

Jika masih ada melanggan skim insurans konvesional terutamanya untuk perlindungan kereta dan rumah, bertukarlah kepada takaful.

Jika nanti bercadang untuk mengambil perlindungan untuk diri dan keluarga, pilihlah produk-produk takaful.

Atas sebab inilah kita patut mengambil perlindungan melalui skim takaful.

Itulah sahaja 7 sebab utama perlu ada insurans/takaful sebagai perlindungan.

Jika anda masih belum mempunyai apa-apa perlindungan, bertindaklah segera untuk mendapatkannya.

Maklumat lengkap boleh hubungi :

Abdul Halim Bin Othman
016 715 8499 / 019 750 8499
AIA PUBLIC TAKAFUL

No comments:

PROJEK 20 SEN AJE !!

PROJEK 20sen !! Klik-klik dapat $$$ Sikit-sikit lama lama jadi bukit... Terbukti RM 10.00 terkumpul dah boleh transfer ke akaun bank...